508 286 906
NIE SZUKAJ DALEKO - DZWOŃ DO EKO!

Klasyfikacja olejów przekładniowych

 W tej klasyfikacji rozróżniamy klasyfikację lepkościową SAE i jakościową API GL

Przekładnie samochodowe pracują w szerokim zakresie temperatur, od ujemnych temperatur otoczenia do dodatnich – do 165oC. Z tego powodu wskaźnik lepkości olejów przekładniowych powinien być wysoki.

 

Klasyfikacja lepkościowa SAE

 

Klasa SAE Najwyższa temperatura , w której lepkość wynosi 150 Pas (150 000 centipoise, cP) Lepkość w + 100 ºC,
mm2/s
Powyżej Poniżej
70W - 55 ºC 4,1 -
75W - 40 ºC 4,1 -
80W - 26 ºC 7,0 -
85W - 12 ºC 11,0 -
80 - 7,0 11,0
85 - 11,0 13,5
90 - 13,5 18,5
110 - 18,5 24,0
140 - 24,0 32,5
190 - 32,5 41,0
250 - 41,0 -

 

Klasyfikacja jakościowa API 

Rozróżnia się 6 klas jakości samochodowych olejów przekładniowych od GL-1 do GL-6, gdzie litery GL oznaczają ( Gear Lubricant )

GL-1 – oleje nie zawierają dodatków EP. Zalecane są do ręcznie sterowanych przekładni z obciążeniami do 160 MPa i temperaturą oleju do 90oC.

GL-2 – oleje z dodatkami EP. Zalecane są do sterowanych ręcznie przekładni z obciążeniami do 210 MPa i temperaturą oleju do 130oC. 

GL-3 - oleje z dodatkami EP. Zalecane są do sterowanych ręcznie przekładni z obciążeniami do 250 MPa i temperaturą oleju do 150oC w przekładniach hipoidalnych o umiarkowanych obciążeniach.

GL-4 - oleje z dodatkami EP. Zalecane są do przekładni sterowanych ręcznie z obciążeniami do 300 MPa i temperaturą oleju do 150oC w przekładniach hipoidalnych o umiarkowanych obciążeniach.

GL-5 – oleje z dużym udziałem dodatków EP ( dwukrotnie więcej niż w oleju GL-4 ). Zalecane do przekładni hipoidalnych głównych i zespolonych, silnie obciążonych w samochodach osobowych. Obciążenie przekładni powyżej 300 MPa i temperaturą oleju do 150oC

GL-6 – Zawierają do 10 % więcej dodatków przeciwzatarciowych .Powyżej 2011 znalazły zastosowania w samochodach wyścigowych. Oleje do pracy w bardzo ciężkich warunkach (wysokie prędkości przesuwania i znaczne obciążenia uderzeniowe).Są one przeznaczone do przekładni hipoidalnych ze znacznym przemieszczeniem osi. Klasy API GL-6 nie stosuje się dłużej, ponieważ uważa się, że klasy API GL-5 bardzo dobrze spełniają najsurowsze wymagania.

 

Dodatkowe wymagania jakościowe dla olejów przekładniowych formułują również poszczególni producenci przekładni, producenci samochodów i maszyn. Swoje specyfikacje i badania testowe stosują: ZF, Voith, General Motors, Allison Division, Mercedes Benz, Volkswagen, Ford, MAN, Caterpillar

 

<< Powrót