![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Przemysł | Samochody ciężarowe | Maszyny budowlane | Maszyny rolnicze | Samochody osobowe | Badania oleju | Olej biodegradowalny |
American Petroleum Institiute
Oleje silnikowe dzieli się na grupy:
W kodzie dwuliterowym, kolejna litera alfabetu występująca po S lub C oznacza wyższą klasę jakości, natomiast cyfry oznaczają silnik dwu lub czterosuwowy.
Oleje do silników benzynowych
SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH starsze klasy olejów
SJ – klasa oleju zalecana dla samochodów wyprodukowanych przed 2001 r.
SL – klasa oleju zalecana dla samochodów wyprodukowanych przed 2004 r.
SM – klasa oleju dla samochodów wyprodukowanych od 2004 r.
SN – klasa oleju dla samochodów wyprodukowanych od 2010 r.
Oleje do silników wysokoprężnych
CA, CB, CC, CD, CDII, CE, CF-4 starsze klasy olejów
CF- klasa oleju zalecana dla silników wolnossących oraz doładowanych pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości.
CF-2 – oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych.
CG-4 – zastępuje klasy CD, CE i CF-4. Klasa CG-4 spełnia amerykańskie wymogi emisji spalin z 1994 roku.
CH-4 – zastępuje klasy CD, CE, CF-4 i CG-4 spełnia amerykańskie wymogi emisji spalin z 1998 roku.
CI-4 – klasa wprowadzona w 2002 r. Zastępuje poprzednie klasy. Spełnia normy emisji spalin z wymogami z 2004r. Klasa szczególnie zalecana do silników wyposażonych w układ EGR (recyrkulacja spalin).
CJ-4 - klasa wprowadzona w 2006 r.( oleje nisko popiołowe). Zastępuje poprzednie klasy. Szczególnie zalecana do silników wyposażonych w układ EGR (recyrkulacja spalin) oraz układ DPF ( filtr cząstek stałych). Należy jednak pamiętać, że zawartość siarki w paliwie musi być poniżej 15ppm, w przeciwnym wypadku okresy wymian oleju należy skrócić.
Oleje uniwersalne
Spełniają wymagania dla obydwu grup S i C. Np. SH/CG-4 co oznacza, że olej może być wykorzystany w taborze mieszanym, czyli w silnikach benzynowych oraz spalinowych.