508 286 906
NIE SZUKAJ DALEKO - DZWOŃ DO EKO!

Klasyfikacja olejów silnikowych SAE

Society of Automotive Engineers (klasyfikacja lepkościowa) dzieli się na 6 klas zimowych ( W- Winter) oraz 5 klas letnich.

W przypadku klas zimowych istotą właściwości oleju w niskich temperaturach jest  najniższa temperatura pompowalności, to jest taka temperatura, przy której możliwe jest swobodne pompowanie oleju w silniku ( łatwy rozruch silnika w niskiej temperaturze).

Natomiast dla klas letnich istotna jest taka wartość lepkości, która zabezpiecza film olejowy na powierzchniach tarcia, przy rozruchu już rozgrzanego silnika.

 

Klasa SAE Właściwości oleju w niskich temperaturach Właściwości oleju w wysokich temperaturach
Maksymalna lepkość CCS, mPas Temperatura pomiaru [ºC] Najniższa temperatura pompowalności ºC 60000 mPas Lepkość + 100 ºC Lepkość HT / HS 150oC ,mPas
mm2/s (centistokes, cSt)
Min. Max. MIn.
0W 6200 - 35 - 40 3,8   -
5W 6600 - 30 - 35 3,8   -
10W 7000 - 25 - 30 4,1   -
15W 7000 - 20 - 25 5,6   -
20W 9500 - 15 - 20 5,6   -
25W 13000 - 10 - 15 9,3   -
20       5,6 9,3 2,6
30       9,3 12,5 2,9
40       12,5 16,3 2,9      3,7
50       16,3 21,9 3,7
60       21,9 26,1 3,7

Oleje wielosezonowe – to połączenie charakterystyk lepkościowych olejów klas zimowych z olejami letnimi.

Charakterystykę lepkościową oleju wielosezonowego np. 10W/40 najlepiej wyjaśni wykres:

                                          

 Jest to połączenie charakterystyki lepkościowej oleju zimowego z olejem letnim.

 

<< Powrót